Etusivu / Laatua verkkoon / Verkkopalvelun saavutettavuus

Verkkopalvelun saavutettavuus

Verkkopalvelun saavutettavuus eli esteettömyys tarkoittaa sitä, kuinka hyvin erilaiset käyttäjät voivat käyttää verkkopalvelua. Saavutettavassa verkkopalvelussa otetaan huomioon kaikki käyttäjäryhmät riippumatta käyttäjän iästä, toimintakyvystä, vammoista tai muista yksilöllisistä ominaisuuksista.

  • Verkkosisällön saavutettavuusohjeet (WCAG) 2.0
    Verkkosisällön saavutettavuusohjeet 2.0 (Web Content Accessibility Guidelines WCAG 2.0) kattaa laajan joukon suosituksia, joiden avulla verkkosisällön saavutettavuutta voidaan parantaa. Virallinen suomenkielinen käännös.
    http://www.w3.org/Translations/WCAG20-fi/
    World Wide Web Consortium (W3C)
  • SADe-ohjelman esteettömyystoimintamalli (pdf 162 kt)
    Toimintamalli kuvaa, miten esteettömyys huomioidaan sähköisiä tieto- ja viestintätekniikkaan perustuvia palveluja rakennettaessa. Malli on tuotettu tukemaan VM:n Sähköisen asioinnin ja demokratian vauhdittamisohjelman (SADe) hankkeita, mutta sitä voi vapaasti hyödyntää suosituksena ja apuneuvona myös muualla.
    http://vm.fi/documents/10623/1181303/Esteett%C3%B6myyden%20toimintamalli/f32947bb-1ec3-4256-933f-6d8f93ad6602
    Valtiovarainministeriö VM

Saavutettavuuden arviointi

  • Esteettömyys huomioitu -leima
    Esteettömyys huomioitu -leima on Näkövammaisten Keskusliiton, Adagen ja Yleisradion yhteistyössä kehittämä kriteeristö ja esteettömyyden arviointimalli verkkosivustoille. Leiman myöntämistä hallinnoi Näkövammaisten keskusliitto.
    http://www.nkl.fi/fi/etusivu/esteettomyysratkaisut/wwwsivut_ja_palvelut/esteettomyys-huomioitu-leima
    Nä­kö­vam­mais­ten liit­to ry
  • Verkkopalveluiden saavutettavuus ja niiden arviointi
    Papunet-sivustolta löytyy tietoa yleisesti verkkopalveluiden saavutettavuudesta ja käytettävyydestä sekä niiden arvioinnista.
    http://papunet.net/saavutettavuus/verkkopalveluiden-saavutettavuus
    Papunet-verkkopalveluyksikkö, Kehitysvammaliitto ry
  • Selkokieli verkkopalveluissa ja selkokielisyyden arviointi
    Papunet-sivustolla on tietoa siitä, miten kannattaa rakentaa helppokäyttöiset selkokieliset sivut ja kuinka niitä olisi arvioitava.
    http://papunet.net/saavutettavuus/selkokieli-verkkopalveluissa
    Papunet-verkkopalveluyksikkö, Kehitysvammaliitto ry
  • Tiedostot saavutettavuuden ja selkokielisten sivujen arviointiin
    Luettelo kaikista Papunetin saavutettavuus-sivustolla olevista ohjeista, arviointipohjista, heuristiikoista ja esimerkkiarvioista.
    http://papunet.net/saavutettavuus/tiedostot
    Papunet-verkkopalveluyksikkö, Kehitysvammaliitto ry
  • Mallipohja: selainkäyttöisen verkkopalvelun hankinnassa käytettävät esteettömyysvaatimukset
    Sovellettu vaatimusluettelo WCAG 2.0 mukaisten esteettömyyskriteerien tasojen A ja AA täyttämiseksi. Dokumentti pohjautuu Kehitysvammaliiton Papunet-verkkopalveluyksikön tuottamaan WCAG 2.0 arviointityökaluun ja tarkistuslistaan. Dokumentti on toteutettu yhteistyössä Kehitysvammaliiton, Aalto Yliopiston, Jyväskylän yliopiston, Design for All-verkoston ja Valtiokonttorin Valtion IT-palvelukeskuksen kesken. Jaa ja hyödynnä vapaasti hankinnoissa.
    xls | 106kt
    Valtiokonttori, Papunet-verkkopalveluyksikkö, Kehitysvammaliitto ry
Sivu päivitetty 30.06.2016
Siirry Kansalaisneuvonta.fi-sivustolle.
Siirry Suomi.fi-verkkopalveluun.
Siirry Yrityssuomi.fi-verkkopalveluun.

Suomi.fi-toimitus | Väestörekisterikeskus